Borås Tidning

En kampanj om mygel, svek och fula fiskar.

Uppdrag

Borås Tidning, en av landets största landsortstidningar, satsar mer och mer på grävande journalistik. Reportageserier, ofta med fokus på mygel och svek i samhället. BT bad oss att berätta det för läsarna och alla andra.

Utmaning

Det handlade först och främst om att få läsarna att förstå och köpa Borås Tidnings nya strategi och satsning på djuplodande journalistik. Målsättningen var att behålla de befintliga läsarna, men också nå nya målgrupper.

Lösning

Vi valde att lyfta fram de grävande journalisterna och göra dem till ”hjältar”. Fast med lite tvist. Brödtexten var en teaser från det verkliga reportaget. Marulken som syns på en av bilderna vägde 12 kilo!

”Snurr satte briefen spot on, som alltid. Inte för reklamigt, inte för säljigt, inte förväntat.”

Catrin Ljung, Affärsområdeschef företagsmarknad Gota Media